Thompson Trail Cameron Highland

Pada 10 Mac 2012, Project Menakluki Thmpson Trail oleh wakil BeskalMadu terdiri dari Hazri,Hazhar dan Abdul Shukor. Bermula jam 9:00 pagi dari pekan Habu. Kami menyertai Annual Thompson Trail Ride oleh Geng Beskal dari PRW yg terdiri daripada Zamri, Jufri dan Azmin. Ada dua lagi peserta yang baru pertama kali menyertai misi kali ini iaitu Sahibul dan Faiz. Dari BeskalMadu pula hanya aku dan Hazri saja yg pertama kali menyertai misi ini. Hazhar sudah masuk tahun ke lima bersama Zamri, Jufri dan Azmin. Jam 7:00 aku dan hazri bergerak ke pekan Habu dgn menaiki Kereta, Hazhar dan Zamri layan Downhill dari Tanah Rata hingga ke pekan Habu. Fuhhh mesti best nih... xpe tahun depan aku pasti ikut derang melayan downhill nih.. Jufri, Azmin, Faiz dan sahibul turun dengan kereta mengekori hazhar dan zamri.

Last Briefing 9 Mac 2012 jam 10.00 mlm

Hazhar

Zamri

Sahibul dan Faiz

Amin dan Jufri

Zamri dan Hazhar berhenti minum sambil menunggu peserta lain bersiap

Sedang membuat persiapan



Selesai Sarapan pagi

"jom.. tak sabar rasanya nk kayuh ni"

"aduhh .. bila nk start ni"

Termenung ape lagi brader ni..  


Dari kiri Zamri, Jufri, Hazhar, Azmin, Faiz, Sahibul, Shukor dan Hazri

Dari Pekan Habu kami dihadiahkan dengan 7 km downhill.. perghh best jugak .. sejukk je pagi tu. Ini disebabkan hari sebelumnya hujan mencurah-curah hingga ke tengah malam.
Sambil mengayuh Hazhar tercari-cari dimanakah jalan untuk naik ke trail ni. “dah berubah la kawasan ni” kedengaran Hazhar bercakap dengan Azmin. Kayuh dan terus kayuh tiba-tiba Azmin menunjukkan isyarat utk melalui simpang untuk ke trail. Maka bermulalah pendakian,bukit agak curam juga. Berdebar jugak aku masa nih.. ialah pertama kali ikut misi nih... "bole ke tak ni?" terdetik di hati... ahhh kalau tak larat aku tolak...hehehe... apa2 pon kita cuba dulu...
Piece uoll!!

Senyum yek... Downhill lah katakan

pewwwiitt!!

Layan downhill sambil menikmati udara segar pagi


simpang masuk ke trail


ini lah cabaran pertama yg kami lalui.. kayuhan bukit..kehkehkeh

Kayuh bang kayuhhh..

"aduhh penat jugak ehh.."

Berhenti seketika di Sunlight Flowers Farm dan sambung lagi kayuhan mendaki, bukit pertama dengan jalan tar ini tidak membawa masaalah kepada semua peserta. 

  



kurma..kurma..sapa mau..

Discovery BeskalMadu Team


"Kurma...!! meh nk rasa sikit.. "


"senyum.. Senyumm"


Kayuh dan terus kayuh mendaki bukit, kali ini jalan batu kerikilbercampur tanah merah. jalan pon sedikit basah dan lecak. Seterusnya kami akan berhenti di kebun sayur. Disini ialah puncak bukit pertama yg kami panjat.

yeahh aku sampai dulu!!



"Semua dah ready...Jom kita teruskan"

Jangan pandang belakang bro...






Dulu katanya xde pagar..
BeskalMadu Boleh!!

ape cer ni beroo..



Seterusnya dari kebun sayur... hidangan downhill pulak.. wooo best tuu… dan disini lah Hazri tidak dapat mengawal basikalnya.. dah mcm drift kita orang tgk tyre belakang kekanan dan kekiri. “Brek aku xmakan” hahaha.. sampai saja di bawah…kelihatan menggigil kedua2 lutut beliau.
Tolakk!! Fobia tahun lps brader nih...



 


Uihhh downhill lagik… perghh mmg menarik..tp jalan agak licin. Ada beberapa halangan kecil ketika melalui jalan ini.. Akhirnya kami sampai di perkampungan orang asli. Berhenti seketika di Sekolah Kebangsaan Menson. Ketika ini jam menunjukkan pukul 11:53








"no hanpon ade?" sempat lagi mengejas.. kelas wak

Deretan jentera MTB di Sekolah Kebangsaan Menson

 "beskal aku lagi cantik.."


Melintasi jalan Ringlet-Sg. Koyan

Maka bermulalah pendakian bukit setinggi 800m. Dari kampong orang asli masuk meredah jalan kecil dan licin, ada kalanya terpaksa menolak basikal kerana roda berpusing setempat. Naik punya naik kedengaran air terjun. Dalam kepala sampai jer terus nak mandi. Bila aku sampai kelihatan Hazhar dan Azmin tengah mandi..uighh laju betul derang ni.  





Bersiap sedia setelah selesai mandi

Setelah selesai mandi kami teruskan perjalanan ke Perkampungan orang asli Kampung Panggen. Setibanya di situ rantai faiz pulak putus ketika mendaki bukit.


Tanah runtuh akibat dari hujan lebat mlm tadi

alon alon wak



bhg tolak! hahaha ..jalan licin bro..



putus sudah rantaiku

Bahan bukti
 
"ini bukan main-main.. ini betul-betul rantai putus"

"Setiap MTB rider mesti tahu nk betulkan" hazhar

acara tolak menolak..



common 10 speed!! Faster!!


Baring seketika.. penat wooo

Mendaki lagi dan terus mendaki akhirnya sampai lah kami di kaki ladang teh. Skali pandang nun jauh menghijau ladang ni.. Berehat dan seterusnya bergerak menuju ke kedai runcit dipertengahan ladang ini.



Hazhar menunjukkan isyarat .. yesss... sikit je lagi ni




naik dan terus naik

naik lagi

Berhenti seketika di pertengahan ladang teh sambil membeli air di kedai runcit. Jufri,faiz dan Sahibul masih tidak kelihatan setelah 15 minit berehat dan kami membuat keputusan untuk naik ke puncak bukit.

Raja Bukit

Thumb up


mcm dah xlarat jer




aduhhhh...nk cramp plak kaki ni...

ada Umpphhhh!

Wakil BeskalMadu di puncak bukit Tea Boh

Akhirnya kami sampai ke puncak, selesai bergambar kami pon bergerak turun sejauh 6km hingga ke pekan Habu. Memang satu pengalaman yg menarik. Insyaallah tahun hadapan kami akan datang ke sini lagi.

Zamri dan Hazhar meneruskan kayuhan mendaki dari Habu hingga ke Tanah rata Sejauh 9 km

Sehingga berjumpa lagi di tahun depan.










5 comments:

  1. adoh syok aje nengok gmbo² ne.. nk buat cmne kek wrong timing set nyer xpe next year i will be...

    ReplyDelete
  2. menarik membaca dan melayan posting nih.. bila lah nak dapat kederat nak layan trail2 gini.. Kena wat target nih.. Mantop BeskalMadu...

    ReplyDelete
  3. next year kita pergi beramai2.... no worry guys....ada setahun utk training....

    ReplyDelete
  4. ni berbeskal ke bgambo nih..sakannnn..
    lawo le gambo...jeles joyah nengok..

    ReplyDelete
  5. Full Trail Thompson Trail ... well done... kalau thompson trail jamboree buat trail ini ..mahu separuh sahaja yang sampai ..

    ReplyDelete